top of page
  • עו"ד עדי חן

המדריך להורים גרושים בימי קורונה

מצב החירום מכתיב מציאות חדשה ומצריך חשיבה מחודשת על זמני השהות עם הילדים ותשלומי המזונות

 

גרושים שהם הורים לילדים קטינים נתקלים בלא מעט שאלות בתקופה קשה זו שבה נגיף הקורונה השתלט על חיינו ומכתיב מציאות חדשה. מצב חירום זה מצריך חשיבה והסדרה מחודשת של היקף זמני השהות של הילדים עם כל אחד מההורים ושל היקף תשלומי המזונות.



דברו, אל תנהלו פנקסנות


ההמלצה הראשונה היא להידבר ולהגיע להסכמות. זו משימה אפשרית אם יש רצון כן ונכונות של שני הצדדים. זוהי שעת הכושר של הורים גרושים לתקן את היחסים ביניהם ולהתחיל לתקשר ביניהם ולנהל שיח מכובד ומכבד תוך התחשבות באחר ובעיקר בטובת הילדים. מילות המפתח שצריכות להוביל אותנו בתקופה זו, הן הבנה, אנושיות, הגינות, הוגנות, התחשבות, הדדיות, גמישות וכמובן אחריות.


תעשו טובה לעצמכם ולילדים ותשתפו פעולה למרות הקשיים ומשקעי העבר. אל תנצלו לרעה את המצב, אל תנהלו פנקסנות בתקופה קשה שכזו ואל תתעקשו על קיום שרירותי של הוראות הנוגעות בילדים שהן לא מעשיות או שעלולות לפגוע בבריאותם. זה לא הזמן למריבות או להסתות. תתמקדו אך ורק בטובת הילדים. התעקשות וויכוחים מיותרים עלולים רק להסלים את האווירה והילדים הם שישלמו את המחיר, חבל.


כמו חופש גדול


בשלב זה של המשבר, התקופה דומה במספר היבטים לימי החופש הגדול, רק בלי נסיעות לנופש, בילויים ויציאות למרחב הציבורי. בלתי נמנע שבקרוב גם ללא מפגשים עם חבר. אם יש הוראות בהסכם הגירושין שנוגעות לחופש הגדול - ניתן ליישם אותן כעת, וזו הזדמנות שהילדים ייהנו מקשר איכותי ומעשיר עם שני ההורים החיים בנפרד.


את זמני השהות שנקבעו בפסק הדין לגירושין חובה לקיים כמו כל הוראה שיפוטית אחרת. אלא ש"בידוד" הוא מקרה קלאסי להתערבות של כוח עליון שמונע במקרים מסוימים את קיומם של המפגשים. תתחשבו זה בזה, למרות הקושי והצורך למלא מצברים ותשאירו את הילדים אצלכם. לעולם לא תוכלו לדעת מתי יגיע התור שלכם או של מי מקרוביכם להיכנס לבידוד. כך גם אל תעמדו על קיום זמני השהות כאשר הם מתקיימים בפארקים או בקניונים, או כאשר הורה מתגורר עם הוריו הקשישים והגעת הילדים תסכן את הסבים. ככל שאין פתרון, יש לדאוג לקיים את המפגשים באופן דיגיטאלי בדרך של שיחות וידאו, סקייפ וטלפונים. יש לגלות גמישות ולאפשר להורה האחר קשר רחב יותר עם ילדיו, ובהמשך כשתקופת הקורונה תחלוף אפשר לאזן זאת באמצעות הרחבת זמני השהות לתקופה מסוימת ככל הניתן וככל שהדבר תואם את טובת הילדים.


יש להתחשב גם בהורה שמתקשה לקיים את זמני השהות שלו עם ילדיו משום שהוא עובד חיוני למערך הבריאות או החירום למשל, ולגלות גמישות. ההורה שהילדים עמו חייב לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות. הילדים חייבים להישאר בדירת המגורים ויש להימנע מלשלוח אותם לחברים (למעט חבר אחד נכון להיום).


בימים האחרונים, סגנית נשיאת בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב, השופטת מירה דהן, אסרה על אב לקחת את ילדיו לטיול במדבר עם חברים לנוכח ההנחיות הברורות של משרד הבריאות לעניין זה בתקופת הקורונה. באותה מידה, גם הורה שחייב להיות בבידוד אינו יכול לסכן את ילדיו ולהתעקש שיבואו אליו לביקור. במקרה שכזה ניתן לפנות לבית המשפט ולבקש שיוציא צו באופן מיידי נגד אותו הורה , או לחלופין יימנע מלחייב את ההורה השני לשלוח את אליו הילדים אליו לביקור.


סוגיה שבלתי נמנע שתעלה לדיון בבית המשפט למשפחה ככל שהמגפה תחריף, היא שהורה שהילדים מתגוררים עמו ירחיק אותם לעיר אחרת בשל התפרצות של הנגיף וסגר שהוטל על מקום מגוריהם. הכלל הוא, שהעתקת מגורים של ילדים לעיר אחרת אסורה ללא הסכמת ההורה האחר, בוודאי שלא לעיר מרוחקת, ובהיעדר הסכמה יש לקבל אישורו מבית המשפט. אולם הכלל האמור מחייב חישוב מסלול מחדש לנוכח העובדה שמדובר במצב חירום ובכוח עליון. ברור שהעתקת מקום המגורים דורשת גם הסדרה מתאימה של היקף זמני השהות ואופן הבאת והשבת הילדים מהביקורים עם ההורה האחר.


צריך להתגמש גם במזונות


ברור כי תקופת הקורונה משפיעה גם על עניין המזונות והיקפם. הורה שנכפו עליו הוצאות נוספות של הילדים בגלל זמני השהות המורחבים שנכפו עליו, כאשר ההוצאות הן תלויות שהות (כמו למשל מזון, מים, חשמל, מוצרי הגיינה ונקיון) יהיה זכאי לתוספת כלשהי בסכום המזונות, או לחילופין יהיה זכאי לפטור מתשלום מזונות.


מנגד, הורה שמתקשה לשלם את המזונות עקב פיטורים או חל"ת, או שהוא עצמאי שפרנסתו נפגעה או שאינו זכאי לדמי אבטלה, ראוי להתחשב בו בדרך של פריסת תשלום המזונות או באמצעות ויתור על חלק מהחיובים, והוא יוכל לגמול על כך בהרחבת זמני השהות שלו עם הילדים ובטיפול בהם.


סיטואציה נוספת שעשויה להתעורר היא שכתוצאה מהמצב, אחד ההורים המתגורר עם הוריו הקשישים ייאלץ לשכור דירה אחרת כדי לא לסכן את בריאות הסבים בעת שילדיו נמצאים. נדמה כי מדובר באילוץ שיוכר כנסיבה שראוי, במקרים מסויימים, שתובא בחשבון לעניין הפחתה מסוימת בחיוב המזונות בתקופה זו.


בכל מקרה, מומלץ שכל ההסכמות שהושגו יועלו על הכתב – לפחות במסרונים.


  • עדי חן היא מרצה למשפטים במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, עורכת דין בתחום דיני משפחה וירושה ויו"ר הוועדה לזכויות הילד בלשכת עורכי הדין

bottom of page